Monday, June 10, 2013

kisah manusia dan tongkat

A

1.tongkat ali di halaman rumah:








2. dari wikipedia:

tongkat ali atau juga dikenali sebagai pasak bumi adalah sejenis tanaman saka yang terdapat di hutan malaysia dan indonesia. tongkat ali juga dikenali sebagai penawar pahit, bedara pahit, bedara putih, bedara merah, hempedu pahit, payung ali, tongkat baginda, muntah bumu,  petala bumi, akar jangat semang, tongkat rasul dan setunjang bumi.
tongkat ali boleh mencapai ketinggian sehingga 10 meter di bawah rimbunan hutan tanah rendah. biasanya daunnya rimbun pada hujung batang. kebanyakan pokok ini tidak bercabang, jika pun ada ia terlalu sedikit,satu atau dua cabang sahaja. bunganya tersusun padat pada tangkai yang bercabang keluar dari pangkal daun. tongkat ali yang hidup liar selama berjuta tahun di hutan tropika, memerlukan beberapa tahun untuk mencapai diameter batang pokok sebesar 6 inci.
secara tradisi tongkat ali diguna untuk merawat beberapa jenis penyakit dan meningkatkan kesihatan termasuk pening kepala, kurap, disentri, bengkak, antitumor, antiradang dan antioksida.
penyelidikan menunjukkan bahan kimia (fitokimia) yang terdapat dalam tongkat ali boleh meningkatkan paras testosteron ia-itu hormon yang diperlukan untuk fungsi seksual lelaki.

B
manusia dan tongkat:

1.

"dalam keghairahan kita melaksanakan dasar untuk membantu kaum bumiputera, kita kurang memberi perhatian kepada soal KUALITI. apa yang diutamakan adalah kuantiti dan amat kurang menekankan pembinaan KEUPAYAAN dan MENAMBAH NILAI.
kaum bumiputera dianggap kurang mempunyai daya saing dan ketahanan. maka timbullah anjuran melahirkan perubahan besar dalam sikap, revolusi mental untuk bumiputera. bumiputera telah digesa agar lebih berdikari, lebih mengutamakan ilmu pengetahuan dan lebih rajin.
revolusi mental amat penting dalam menghadapi dunia yang semakin tinggi daya saingnya. ekonomi negara kini menghadapi tekanan luaran ; produk kita menghadapi persaingan daripada negara lain. jika kita lambat mengubah sikap, jika kita tidak meningkatkan daya saing, akan terlepaslah pelaburan, kerja dan peluang niaga kepada negara yang lebih cekap dan lebih daya saingnya.
kenyataan bahawa kaum bumiputera ketinggalan di belakang bukanlah perkara yang baru saja disedari.
sebahagian bumiputera sedar akan keadaan ini dan khuatir akan wujudnya jurang tersebut. ramai merasakan bahawa masalah kaum bumiputera adalah berpunca daripada pemikiran dan sikap. bumiputera sendiri tidak menolak tanggapan ini.
ramai bumiputera mahu kita mengubah sikap kita agar dapat berdikari dan lebih berdaya saing, namun begitu dalam nafas yang sama mereka meminta PERLINDUNGAN yang lebih tinggi.bumiputera dianggap masih lemah dan belum bersedia lagi untuk berhadapan dengan pasaran terbuka.
bumiputera sedar bahawa mereka masih bergantung kepada TONGKAT dan ingin mengetepikan tongkat itu ; tetapi mereka takut hendak membuangnya. lantaran kebimbangan ini, mereka balik mengamalkan perangai lama, berkehendakkan cara penyelesaian segera dan menyalahkan orang lain. jika sikap demikian dibiarkan berleluasa, nescaya bumiputera akan menjadi semakin lemah lagi.  terus-menerus bergantung kepada TONGKAT  akan tambah melemahkan kita, dan pada akhirnya nanti kita akan terpaksa duduk di atas kerusi roda.
jika kita jujur dengan diri sendiri, kita akan mengakui bahawa barang siapa memperolehi sesuatu dengan begitu mudah sebenarnya tidak memiliki kekuatan dalaman."
- Datuk Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi, Abdullah: memperkasa Malaysia : Selangor, limkokwing integreted sdn.

2.

"Khazanah Nasional Bhd  telah mengesahkan menerima writ saman dan penyata tuntutan daripada wakil sah Tan Seri Halim Saad.
"memandangkan perkara itu masih belum selesai di mahkamah, kami tidak akan membuat apa-apa kenyataan lanjut," katanya dalam satu kenyataan Jumaat.
Halim adalah bekas pemilik majoriti dan pengerusi eksekutif Renong Berhad dan telah memfailkan saman terhadap Khazanah Nasional Bhd, Tan Seri Mohamed Yakcop dan Kerajaan Malaysia sebagai defendan.
Khazanah Nasional adalah tabung pelaburan strategik kerajaan yang diberi kepercayaan memegang dan mengurus aset komersilnya"
-Bernama



3.

" it has taken 12 years (since 2001) for Tan Sri Halim Saad, the one time Renong Whiz Kid to sue Hatchet man Tan Sri Nor Mohamed Yakcop as First Defendant, the Government of Malaysia as Second Defendant and Khazanah Nasional Bhd as Third Defendant over the Renong DEAL  for a sum of nearly RM2 billion plus unspecified amounts for damages to be determined by the court.
Tan Sri Halim is proceeding with this case now  because he is confident that our courts, which has of late been very assertive in handling criminal and civil cases, will adjudicate this case without SUCCUMBING to political pressure ; that Tan Sri Nor Mohamed Yakcop is no longer a minister in the government and will be treated like any other individual in a civil or criminal case, and that the mood of our nation is for justice and transparency in affairs of state.
a lot of issues will be exposed once this case is heard in open court."
- Din Merican's comment on his own blog







No comments: