Falsafah korban - Cinta Allah Mengatasi Cinta Makhluk
oleh :cahayamukmin
Bulan Zulhijjah ialah antara bulan Islam yang banyak
merakamkan beberapa peristiwa besar dalam
sejarah Islam. Peristiwa terpenting yang berlaku,
di antaranya seperti ibadah haji dan peristiwa
pengorbanan Nabi Ibrahim dengan anaknya demi
ketaatan baginda kepada perintah Allah s.w.t.
Rentetan daripada peristiwa itu, amalan ibadah
korban telah menjadi sebahagian daripada syariat
Allah s.w.t. yang dituntut terhadap umat Islam
untuk melaksanakannya. Nabi s.a.w. menjelaskan
lagi syariat tersebut dalam sebuah
lagi syariat tersebut dalam sebuah
hadis yang bermaksud:
Daripada Zaid bin Arqam, dia berkata: Suatu hari
sahabat Rasulullah s.a.w. bertanya,
sahabat Rasulullah s.a.w. bertanya,
"Wahai Rasulullah, apakah yang ada pada korban itu?'' Jawab Rasulullah: "Ia adalah
sunah bapa kamu, Ibrahim.'' Mereka berkata: "Apa yang akan kami peroleh daripadanya
wahai Rasulullah?'' Rasulullah menjawab: "Bagi setiap helai rambut ada kebajikannya.
'' Mereka berkata: "Bagaimana pula dengan bulunya wahai Rasulullah?'' Rasulullah s.a.w.
menjawab: "Bagi setiap helai bulu ada kebajikannya.'' (Riwayat Ahmad, Ibnu Majah dan
Tirmizi)
Untuk sama-sama kita memahami falsafah pengorbanan besar di sebalik kisah Nabi
Ibrahim dan anaknya Ismail itu, Allah s.w.t. merakamkannya di dalam al-Quran ayat
99-112 surah as-Shaffat yang bermaksud: Dan Ibrahim berkata: "Sesungguhnya aku
pergi menghadap kepada Tuhanku, dan Dia akan memberi petunjuk kepadaku..... Dan
Kami beri dia khabar gembira dengan (kelahiran) Ishak, seorang nabi yang termasuk
orang-orang yang soleh.
Di sebalik kisah yang dirakamkan itu, terdapat dua dimensi pengorbanan yang boleh
dijadikan iktibar untuk renungan kita bersama. Pertama, pengorbanan seorang ayah
yang begitu lama menantikan seorang anak, kemudian apabila sudah memilikinya
terpaksa pula mengorbankan perasaan cinta dan kasih tersebut, demi kepatuhan dan
keredhaannya terhadap perintah Allah Taala. Kedua, ketaatan dan keyakinan penuh
Nabi Ismail terhadap pengorbanan yang dituntut oleh ayahnya untuk dilakukan.
Sebagai seorang anak, baginda sanggup pula mengorbankan kasihnya kepada ibu dan
ayahnya dan zaman keseronokan remajanya, malah ke tahap sanggup mengorbankan
nyawanya sendiri, semata-mata kerana ketaatan baginda terhadap perintah Allah s.w.t.
dan perintah seorang ayah. Kedua-dua pengorbanan ini sebenarnya berpusat daripada
hubungan cinta sejati mereka kepada Allah s.w.t. yang tidak berbelah bahagi.
Dalam kes di atas, logik naluri kita akan bertanya, mengapa Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail
sanggup mengorbankan cinta dan kasih sayang mereka demi perintah Allah Taala?
Bukankah Nabi Ibrahim sudah lama mengidamkan seorang anak? Mengapa setelah
dikurniakan anak, diperintahkan pula supaya menyembelihnya? Dalam keadaan itu,
tentu baginda berdua boleh berdalih dengan pelbagai alasan. Tetapi mereka tidak
berbuat begitu, kerana cinta mereka kepada Allah s.w.t. mengatasi cinta kepada
makhluk. Tetapi persoalannya, sejauh manakah kita dapat memahami falsafah
korban seperti yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail itu? Bolehkah tahap
pengorbanan umat Islam hari ini setinggi itu? Sanggupkah seorang Muslim itu
menerima takdir dengan pasrah seperti kematian atau kehilangan orang yang
disayanginya? Atau adakah kita lebih banyak mempertikaikan takdir yang telah
Allah Taala aturkan? Mungkinkah ada lagi pada zaman serba canggih ini, remaja
sehebat Nabi Ismail yang sanggup berkorban nyawa, kasih dan keseronokan zaman
remajanya demi ketaatan dan kecintaan kepada Allah Taala?
Sesungguhnya seandainya seorang Muslim itu apabila mereka mendahulukan cinta
Allah daripada cinta makhluk, mereka pasti akan beroleh jaminan besar sebagaimana
yang disebut oleh Rasulullah s.a.w. dalam sebuah hadis yang bermaksud: Ada tujuh
golongan yang mendapat perlindungan daripada Allah pada hari yang tidak ada
perlindungan melainkan perlindungan Allah s.w.t. iaitu imam yang adil, pemuda yang
mengabdikan diri untuk beribadah kerana Allah, lelaki yang hatinya sentiasa terpaut
dengan masjid, dua orang lelaki yang bersahabat, mereka bertemu kerana Allah dan
berpisah juga kerana Allah, lelaki yang digoda oleh seorang wanita yang memiliki
kedudukan dan kecantikan kemudian menolaknya lalu berkata: "Sesungguhnya aku
takutkan Allah'', lelaki yang bersedekah sehingga tangan kirinya tidak mengetahui
apa yang tangan kanannya sedekahkan dan lelaki yang menitiskan air mata, beribadah
menyebut nama Allah ketika bersendirian. (Riwayat Muslim)
Sehubungan itu, Islam menjelaskan bahawa cinta seseorang hamba kepada Allah
s.w.t. itu haruslah berlandaskan kepada ittiba' (ikutan) dan ketaatan sebagai bukti
kecintaan mereka kepada Allah s.w.t. seperti mana yang diamalkan oleh Nabi Ibrahim
dan Nabi Ismail dalam cerita tersebut.
Hal ini dijelaskan oleh Allah s.w.t. melalui firman-Nya yang bermaksud:
Katakanlah (wahai Muhammad) jika benar kamu mengasihi Allah, maka
ikutilah Aku, nescaya Allah mengasihi kamu dan mengampunkan dosa-dosa
kamu dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani. (Ali Imran:31)
Sesungguhnya sumber cinta daripada Allah Taala merupakan sumber cinta yang paling
tinggi dan utama. Apabila berlaku pertembungan antara cinta Allah Taala dengan cinta
makhluk, Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail memenangkan cinta mereka untuk Tuhannya
tanpa ragu-ragu. Baginda mengetahui bahawa meletakkan cinta Allah pada tempatnya
adalah satu kedudukan cinta yang tinggi yang hanya akan lahir bagi orang yang sudah
cukup kenal akan Allah Taala. Menurut Imam al-Ghazali bahawa ma'rifah
(ilmu pengetahuan) itu akan mendahului cinta sebab, cinta tanpa ma'rifah tidak
mungkin berlaku. Ini kerana manusia hanya dapat mencintai sesuatu yang dikenalinya
sahaja. Pepatah Melayu ada menyebut, 'Tak kenal maka tak cinta'. Ia seolah-olah
membenarkan pendapat Imam Ghazali tersebut.
Dalam kisah tersebut, demi membuktikan cinta mereka adalah benar, lalu Allah s.w.t.
menguji mereka dengan bentuk ujian yang sukar diterima oleh akal manusia biasa.
Oleh itu, benarlah bahawa cinta yang tulus ikhlas itu memerlukan pengorbanan yang
mesti ditempuh melalui sesuatu ujian dan dugaan terlebih dahulu. Apakah bukti cinta
mereka? Tidak lain dan tidak bukan mereka telah mengorbankan cinta mereka yang
sementara kepada cinta yang kekal abadi.
Firman Allah s.w.t. yang bermaksud: Dan sesungguhnya Kami telah menguji
orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah s.w.t.
mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui
orang yang dusta. (Al-Ankabut: 3)
Oleh itu, Muslim yang benar-benar kenal akan Allah Taala sanggup menggadaikan
harta dan wang ringgit. Mereka juga sanggup mengorbankan kasih mereka terhadap
anak-anak dan keluarga sendiri, malah nyawa sekalipun semata-mata kerana
mendahului cinta Allah s.w.t. Apabila cinta Allah Taala sudah memenuhi hatinya,
maka barulah datang cinta kepada Rasulullah s.a.w. dan makhluk-makhluk-Nya
yang lain. Itulah kedudukan cinta yang betul yang menerbitkan kemanisan iman
yang tiada taranya. Malangnya umat Islam hari ini tidak memahami konsep
'al-Aulawiyat' ini. Mereka dengan mudah terjerumus dengan cinta makhluk-Nya
sehingga sanggup dikongkong oleh nafsu tamak, rakus, bakhil dan mengutamakan
keuntungan dunia tanpa had dosa atau pahala. Akhirnya kebinasaan dan kerugian
yang terpaksa diratapi dan disesali apabila jasad mereka menjadi bahan makanan
kepada cacing dan ulat di dalam tanah.
Di dalam al-Quran Allah s.w.t. memberi amaran kepada manusia melalui
firman-Nya yang bermaksud: Katakanlah (wahai Muhammad) jika bapa
-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta
kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu bimbang
kerugiannya dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah
lebih kamu cintai daripada Allah dan Rasul-Nya dan daripada berjihad
di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusannya
dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasiq.
(At-Taubah: 24)
Hal ini kerana cinta yang hakiki bukan diukur berdasarkan pandangan mata makhluk
atau kerana tuntutan hawa nafsu semata, tetapi lebih mengikut pandangan Allah
Taala yang dialirkan ke dalam hati setiap makhluk-Nya. Malah semua anugerah
Allah Taala kepada manusia seperti nikmat kebaikan, kemewahan, hidup dan
mati semuanya adalah rahmat dan kasihan belas-Nya pada kita yang kadang-
kadang gagal difahami falsafah sebenar di sebalik pemberian tersebut. Dalam
sebuah hadis, Rasulullah s.a.w. mengingatkan kita melalui sabdanya yang
bermaksud: Hampir tiba suatu masa di mana bangsa-bangsa dan seluruh dunia
akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan dan
mengerumuni talam hidangan mereka.'' Maka salah seorang sahabat bertanya
"Apakah kerana kami sedikit pada hari itu?'' Nabi s.a.w. menjawab, "Bahkan kamu
pada hari itu ramai sekali, tetapi kamu umpama buih pada waktu banjir, dan
Allah s.w.t. akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh
kamu, dan Allah s.w.t. akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit
wahan.'' Seorang sahabat bertanya, "Apakah wahan itu wahai Rasulullah?''
Nabi s.a.w. menjawab, "Cinta pada dunia dan takut pada mati. (Riwayat Abu Daud)
Justeru itu Islam telah menyusun dan mengatur tatacara berkorban dengan kemas
dan sempurna supaya kita memahami pengajaran di sebalik peristiwa agung tersebut.
Falsafah daripada pensyariatan ibadat ini nanti akan mengekalkan ingatan kita kepada
lambang cinta agung Nabi Ibrahim yang mengorbankan puteranya Nabi Ismail demi
cinta dan taqarrub mereka kepada Allah s.w.t.
Firman-Nya yang bermaksud: Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya
kepadamu mengenai Aku, maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya
Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka). Aku perkenankan permohonan
orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku. Maka hendaklah mereka
menyahut seruan-Ku (dengan mematuhi perintah-Ku), dan hendaklah mereka
beriman kepada-Ku supaya mereka menjadi baik serta betul.
(Al-Baqarah : 186)
a paste blog from:
cahayamukmin.blogspot.com
2 comments:
salam aidiladha mubarak
selamat raya bro
Post a Comment