Friday, April 23, 2010

CUMA SEBIJI TAMAR

suatu masa dulu 1

masih terngiang-ngiang ditelinga saudagar kaya itu akan kata-kata Nabi,
"ada darah hitam mengalir dalam tubuh budak ini hasil dari makanan yang tidak halal."
dan masih jelas di matanya, betapa biadap anak kesayangannya meluru ke dalam masjid-ambil mainan- dan tergegas keluar...

peristiwa itu disampaikan kepada isterinya. sedih, malu dan bingung...sepanjang ingatannya dia tak pernah mencuri, membohong apatah lagi menipu dalam urusan perniagaannya.begitu juga si isteri malah anak itu dididik dengan sampurna...
"wahai suamiku, semasa mengandung anak kita dulu,saya mengambil dan memakan sebiji TAMAR dari kebun jiran kita,saya terlupa beritau tuannya."

suatu masa dulu 2

"lu tak main nomor ka?, itu sana banyak pak aji belila,selalu kena punya,boleh beli KEBUN loo, lu cubala, 50sen pun boleh." rayu cina peraih getah beku di kampungku... bila dah tua-tua begini baru ku teringat anak-anak pak-pak aji banyak kebun tu pun tak sampai mana. rasa-rasa akulah pak-pak aji macam ni ramai, mereka tak pernah dengar cerita TAMAR.

suatu masa dulu 3

"aku pastikan adik-adik aku tak makan hasil wang haram ni walau sesen pun.' tegas seorang kawan yang mempunyai hobi agak anih- judi dan nombor ekor- hasil-hasil haram tu eklusif untuk dirinya sendiri.

aku yakin dan percaya bila melihat semua adik-adiknya berjaya.rasa-rasa akulah kawan ku itu pernah baca atau dengar cerita TAMAR.

suatu masa dulu 4

selesai solat dia masih bingung dan tidak tau di mana dia berada- bertaubat, beristigfar, berzikir-
rupanya dia bersembahyang di sebelah pintu masuk MASJIDIL HARAM. dia mengimbau masa silamnya...dah lebih 20 tahun bertaubat, dah lebih 20 tahun bermunajat dan dah lebih 20 tahun jadi imam...mungkin peristiwa masa lalu atau bapanya tak dengar cerita TAMAR.

suatu masa dulu 5

setelah jenazah sampurna dikebumi, fikiran jahatku menguasai otak kelabu ini...kenapa orang alim berpendidikan agama ini terseksa dihari tuanya- jantung,darah,kencing malah ditarikbalik anugerah penglihatannya...apakah mungkin disebabkan MATA yang mengizin dan meredakan siisteri mendapat imbuhan tanpa melaksanakan tugas yang diamanahkan... sempat juga ku lihat anak-anak arwah...teringat aku akan anak-anak saudaraku. bapanya orang kampung, kerja kampung, di rumah takde pun buku-buku yang boleh dibuat rujukan, apa yang dia tau, bila anak-anak mentelaah dimalam hari, dia akan tutup radio, duduk sebelah anak-anak sambil menggulung tembakau, siisteri pulak rebus ubi atau pisang dan buat secerek kopi- tunggu anak-anak habis belajar baru masuk tidur. anak-anak belajar sampai Jordan dan Mesir! kalau dibanding-banding dengan arwah arwah alimni... ah! mungkin juga arwah terlepas pandang akan cerita TAMAR yang popular itu.

suatu masa dulu 6

lesap semua barang-barang kemas, lesap juga wang untuk beli saham Bank Islam! suami isteri itu baru sedar bahawa selama ini tidak pernah terfikir langsung untuk MEMBERSIHKAN hartanya...dan sejak peristiwa tu mereka menyampurnakan RUKUN ISLAM yang dituntut - BAROKAH- semua anak-anaknya belajar di menara gading dalam dan luar negara! dan yang paling mahal, MEREKA SEKELUARGA SIHAT SEJAHTERA...

wahai anak-anakku, kerja yang halal tak menjanjikan 100% imbuhan yang halal, cuba lihat analoji berikut:

tugas seorang guru adalah MENGAJAR, tak kiralah guru baru, guru kanan atau guru besar, perbezaannya cuma peruntukan masa mengajar, dengan lain perkataan mengajar adalah tugas UTAMA yang paling dituntut.setiap guru di sekolah mesti mempunyai JADUAL WAKTU MENGAJAR- cuma dikatogori mana para ketua itu meletakkan dirinya.

-JADUAL WAKTU SEBAGAI JADUAL BAYANGAN
-JADUAL WAKTU YANG HANYA TERTERA PERKATAAN MORAL ATAU SENI

kita lupakan kerenah para ketua-ketua ini dulu, aku lebih suka mendekati iparku, encik azim, guru pss dan peruntukan mengajar 600 minit seminggu,senang cakap 2 jam sehari dan dapat imbuhan RM100.
cuba lihat imbuhan encik azim ikut jam;
- dua jam -RM100
- satu jam -RM50
- setengah jam -RM25
- suku jam -RM12.50
mari kita lihat jadual waktu encik azim pada hari isnin - 8.15 matematik 6A- kebetulan encik azim sibuk di pss, 8.30 barulah encik azim melangkah masuk ke kelas 6A. di katogori mana letaknya imbuhan encik azim sebanyak RM12.50 untuk hari itu?...dan lebih parah lagi seandainya ketika itu encik azim tengah menikmati roti canai di kantin atau sembang-sembang bola di bilik guru ???








5 comments:

Seri Paya said...

teruskan

Seri Paya said...

Teruskan

paritbasri said...

ha2, main-main je

Anonymous said...

kalau ada butang like saya dah like

paritbasri said...

terima kasih atas pandangan