Monday, May 3, 2010

CERITA-CERITA DERHAKA

'tuan, anak hamba ni keras kepala, selalu melawan dan suka mengherdik, apatah lagi dengan ibunya, bagaimana nak ajar anak DERHAHA ni tuan?'

Syaidina Omar bertanya kepada anak derhaka itu,

'adakah bapa kamu mengajar kamu membaca?'
'tidak'
'adakah bapa kamu mengajar kamu sembahyang?'
'tidak'

Syaidina Omar berpaling kepada orang tua itu lalu berkata dengan nada yang tinggi,

'hai orang tua, sebenarnya kamulah yang MENDERHAKA kepada anak kamu!'

sejak 8 tahun kebelakangan ini, aku sering ngeteh di warung mamak pekena secawan teh dan sekeping roti. banyaklah cerita-cerita derhaka yang menyentuh hati tua ini:

- tanggungjawab menjaga anak serah bulat-bulat kepada amah atau nenek tua di KAMPUNG            
- wang bantuan zakat atau wang bantuan pelajar miskin diguna untuk perkara lain

- turuti kemahuan anak walau untuk perkara-perkara tak berfaedah

- anak-anak tak pernah lihat ibubapa bersolat

- bla, bla, bla

fitrah seorang anak perlu dibelai,dididik,dibimbing,diTEGUR,selain dilengkapi keperluan asas, sekiranya diabai tak ubahlah kita ini seperti:

- menternak ayam

- menternak keli

- menternak cacing

- menternak lintah

- menternak lain-lain yang seumpama dengannya

penternak-penternak SPESIS DERHAKA ni pasti akan turut menyumbang kepada masalah sosial yang sedia ada...

wahai anak-anakku, selain membelai, membimbing,mendidik, meNEGUR, dan memenuhi keperluan asasnya, menghantar anak belajar di sekolah yang BAIK juga membantu membentuk sahsiah dan kejayaan seseorang itu. di luar sana terdapat ribuan sekolah, pada akulah sebenarnya cuma terdapat 2 katogori sahaja:

- sekolah yang mengamalkan Budaya Cemerlang

- sekolah yang mengamalkan Budaya Selesa

untuk menentukan katogori tersebut bukanlah sekadar melihat :

- bangunan lengkap tersergam indah penuh dengan misi dan visi

- warga sekolah berKOT atau berpakaian KOPERAT

- bla, bla, bla

pecahan di bawah, aku rasa boleh digunapakai dalam semua keadaan yang melibatkan manusia dalam sesuatu kumpulan:

- sekumpulan murid

- sekumpulan guru

- sekumpulan ibubapa

- dsb

10% A   - sedia berdikari
20% B   - bimbing + motivasi
40% C   - bimbing + pantau + motivasi
20% D   - bimbing + pantau + pantau + pantau + motivasi
10% E   - galus

untuk capai 70% agak mudah, hanya tumpuan dilebihkan kepada kumpulan C, untuk kumpulan D naik ke atas perlu banyak berkorban dan untuk kumpulan E - entah- lain saluran kot! tapi aku rasa di sekolah cemerlang, mereka nak lagi cemerlang...
dan sekiranya keputusan peperiksaan formal contoh UPSR dibawah 50 dan yang berjaya dapat 5A cuma seorang...

huwa! huwa! huwa!

mungkin ada bijakpandai akan berkata dengan sinis,

'TEORI BOLEH LAH!'

ha! ha! ha!

teringat aku akan filem kegemaranku - masam-masam manis - pelakun utama p.ramlie, teraju utama p.ramlie... -tidur-tidur pun cikgu saari jadi guru besar jugak!
betapa geniusnya orang yang bernama ramlie ni, dalam gelak ketawanya dia mempersendakan SISTEM 50 tahun dulu...sedar tak sedar sistem tu masih digunapakai...

laaaaa!

maka terdengarlah nada-nada sumbang di warung mamak tu:

- buku latihan anak aku tak pernah ditanda!

- dah pukul 11 masih latihan sukan, rajin cikgu sekolah itu!

- hai, cikgu tu jual ikan, cutike?

- bos takde, mesyuarat

- bla, bla, bla

semakin lama aku menghadap komputer ini, semakin menimbunlah dosaku, dipendikkan cerita biar pendik dosaku, sosek-sosek di bawah ni patut di hentikan:

- 'kau buat kerja aku 'arah orang atasan 

- 'aku dapat ikan duyung!' alkesah ceritanya tika mancing malam tadi

- 'berapa jumlah perkataan dalam suratkhabar ni eh?' habiskan masa yang tak habis-habis

- 'sedap! sedap! esok bawak lagi' jamu selera di pejabat atau bilik guru

- ngor-rok, ngorr-rrok, ngorrr-rrrok...

di bawah ini aku salin semula sebahagian surat dari seorang guru yang DAMBA seorang ketua

'Terlebih dahulu saya ucapkan SELAMAT BERSARA.
Saya memohon maaf kerana saya telah banyak menimbulkan masalah kepada cikgu sepanjang cikgu menjadi ketua saya.
Bagi saya, sepanjang saya berkhidmat sebagai seorang guru, inilah kali pertama saya menemui seseorang yang benar-benar dipanggil KETUA.
Cikgu telah banyak membimbing dan memberi tunjuk ajar dan contoh-contoh...'

hah!, aku rasa ramai guru-guru di luar sana yang inginkan seoarang ketua yang baik, ramai murid-murid yang inginkan pimpinan yang baik, ramai juga ibubapa yang mahu keputusan ujian yang baik.

masalahnya?

mungkin hasil-hasil kerja dari sistem yang dikata oleh ramlie 50 tahun dulu tu kot...

ha! ha! ha!

anak-anakku, rasanya dah jelas di mana kamu harus hantar cucu-cucuku belajar semoga disuatu hari nanti mereka akan jadi KETUA yang baik:

- bertaqwa dan berilmu

- jujur, ikhlas, amanah, bertanggungjawab dan punya komitmen yang tinggi

- berkebolehan merancang dan mengurus dalam semua keadaan dan situasi

- kenalpasti tugas, susun dan laksana ikut hiraki

aku tak rela jika cucu-cucuku hanya sekadar menjadi:

- PELAKUN TAMBAHAN

- PENUMPANG

- PENDERHAKA

  - PENCACAI











budaya cemerlang memerlukan
pengalaman yang panjang dan komitmen
yang tinggi jauh nilainya dari keputusan ujian
3 hari!




oh...tanah airku
biar putih tulang
jangan putih mata












No comments: