Saturday, March 26, 2011

cinta yang terhumban

1
DI PINGGIRAN

pada abad kelima dan keenam masihi dunia yang sudah bertamadun itu berada dipinggir keruntuhan kerana dasar-dasar kepercayaan yang tolong membina peradaban telah runtuh dan tiada sesuatu yang layak mengambil tempat menjalankan tugasnya. ketika itu temadun besar yang dibina selama empat ribu tahun kelihatan sudah hampir-hampir hancur dan runtuh. manusia hampir kembali semula kepada keadaan yang liar kerana suku-suku bangsa berperang dan bermusuh-musuhan, tiada undang-undang dan tiada peraturan, ajaran-ajaran agama dimanipulasi untuk timbulkan perpecahan dan kebinasaan bukan perpaduan dan ketertiban. tamadun masa itu umpama sebuah pohon besar yang rendang menaungi semua isi alam dan pendiriannya tidak tetap kerana rosak mendalam ke akar umbinya.

- emotions as the basis of civilisation oleh prof. dinson

2
TINTA-TINTA KELABU

a. yahudi

' sesungguhnya telah Kami ambil perjanjian bani israil dan telah Kami utus kepada mereka beberapa orang rasul. tiap-tiap rasul datang kepada mereka dengan sesuatu yang tiada diingini oleh hawa nafsunya, segolongan rasul-rasul itu mereka dustakan dan segolongan yang lain mereka bunuh'

- Al-Maidah 5:70

b. eropah dan russia

pengaruh gereja semakin pudar - gereja hanya untuk menghubungkan individu dengan tuhan semata. dan pada mereka gereja sudah tidak dapat membendung arus logik akal manusia. seluruh kehidupan manusia telah dipengaruhi oleh HAWA NAFSU dan KEBENDAAN. mereka tidak berhenti berperang, merampas dan menindas orang lain demi timbunkan harta. harta dan kuasa adalah segala-galanya. untuk lindungi kuasa dan harta mereka maka terciptalah UNDANG-UNDANG ciptaan mereka sendiri. menekala orang-orang russia pula sudah menolak kepercayaan benda-benda ghaib apatah lagi kehidupan di akhirat. pada mereka hidup untuk bekerja dan waktu adalah WANG.

c. parsi

penghujung abad ketiga masehi lahirlah seorang sami, mani diparsi. kedatangannya di zaman yang dikuasai hawa nafsu. mani telah mengatur rancangan untuk memerangi hawa nafsu yang bermaharajalela itu. dia menyeru supaya manusia hidup membujang dan melarang perkahwinan demi mencegah kejahatan dan kebejatan di alam ini iaitu dengan menghentikan keturunan manusia dan menyegerakan KEMUSNAHAN bangsa manusia itu sendiri.

d. india

sebelum ISA, lahir di india satu sistem KASTA yang amat buruk dalam peradaban manusia dikenali dengan nama MANOSYASTER. sistem ini telah digubal dan dirasmikan sebagai sebuah buku agama. dalam undang-undang ini masyarakat india dibahagi kepada empat golongan :

1. brahman - golongan pendita dan ahli agama
2. ksyatria - golongan perwira
3. vaisya - pedagang, tukang, petani
4. sudra - hamba abdi

undang-undang ini memberi hak istimewa kepada golongan brahman dan menjadikan mereka setaraf dengan dewa-dewa. mereka dipandang sebagai golongan pilihan tuhan dan raja. mereka ada hak mutlak terhadap golongan sudra, pada mereka harta benda golongan sudra adalah hak mereka. dengan usaha gigih dan penuh keinsafan lahirlah putera raja yang membawa ajaran buddha. buddha cuba membasmi sistem kasta ini...
( rujuk encyclopaedia britanica PN 1970 )

e. bangsa arab

ketika ini bangsa arab mengamalkan adat jahiliah:
- menyembah berhala
- pandah rendah taraf wanita terutama tahanan perang
- kubur anak perempuan hidup-hidup
- sentiasa berperang sama sendiri
- tindas menindas

3
CAHAYA

Tuhanmu memerintahkan supaya jangan kamu sembah kecuali Nya.
dan
berbuat baiklah kepada kedua ibubapa. jika seorang diantara keduanya telah tua atau kedua-duanya, janganlah engkau katakan " cis " kepada mereka dan jangan engkau herdik dan ucapkanlah dengan perkataan lemah lembut dan rendahkanlah dirimu terhadap keduanya dengan kasih sayang dan katakanlah : Tuhanku, rahmatilah keduanya sebagaimana mereka mendidikku semasa kecil. Tuhan lebih mengetahui apa yang ada didalam dirimu, sekiranya kamu menjadi orang yang SOLEH maka Dia ialah Pengampun terhadap orang-orang yang bertaubat dan kembali kepada Nya.
dan
berikanlah kepada kerabat-kerabat akan haknya dan orang miskin juga ibnu-sabil dan janganlah engkau membazir kerana membazir adalah kawan syaitan dan syaitan amat ingkar akan Tuhannya.jika engkau berpaling dari mereka ( tidak sanggup memberi ) kerana mencari rezeki Tuhanmu, maka katakanlah dengan mereka perkataan yang lemah lembut. jangan engkau kedekut dan jangan pula terlalu boros supaya engkau tidak tercela dan sengsara. sesungguhnya Tuhanmu memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendakki dan Dia juga membatasnya. Dia amat mengetahui dan memerhati hamba-hamba Nya.
dan
janganlah kamu bunuh anak-anak kamu kerana kemiskinan. Kami memberi rezeki kepada mereka dan kamu juga, sesungguhnya membunuh adalah satu kesalahan besar.
dan
janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu sangat keji dan jalan yang amat jahat.
janganlah kamu bunuh manusia yang diharamkan Allah kecuali dengan kebenaran. barang siapa terbunuh dengan aniaya, sesungguhnya kami berikan kuasa kepada warisnya untuk menuntut bela sebab itu jangan berlebih-lebihan dalam pembunuhan, sesungguhnya ia mendapat pertolongan.
janganlah kamu hampiri harta anak yatim melainkan diurus dengan baik sehingga ia dewasa dan tepatilah janji, sesungguhnya janji itu akan diperiksa.
kamu sampurnakanlah sukatan, bila kamu menyukat dan timbanglah dengan timbangan yang betul, demikian itulah lebih baik dan paling baik kesudahannya.
janganlah engkau turut apa-apa yang tidak ada pengetahuan engkau tentang keadaannya.sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, masing-masing akan diperiksa. ( akan dipertanggungjawabkan )
jangan engkau berjalan di muka bumi dengan SOMBONG sesungguhnya engkau tidak dapat menembusi bumi dan tak akan sampai setinggi gunung. semua itu keburukannya amat dibenci disisi Tuhanmu.

-Al-Isra' 15: 23 - 38

ayat-ayat tersebut membimbing kita untuk menjadi INSAN sampurna. ia dimulakan dengan MENTAUHIDKAN Allah dan diikuti memupuk kasih sayang terhadap kedua ibubapa. kita juga saling perlu bantu-membantu saudara mara dan juga kepada sesiapa yang memerlukan bantuan. sebagai manusia sampurna kita dilarang melakukan kerja-kerja yang tidak bermoral seperti zina, makan harta anak yatim, menipu dalam timbangan dan membunuh sesama sendiri. dan kemuncaknya sekali lagi diingat, kita akan ditanya tentang apa yang kita dengar, lihat dan apa yang kita faham. diingatkan juga supaya tidak menyalahgunakan KURNIA-KURNIA Allah ini dan mengingatkan juga bahawa kita punyai kelemahan dan kekurangan oleh itu kita hendaklah sentiasa rendah diri dan jangan sekali-kali SOMBONG dan TAKBUR.

tidak syak lagi sesiapa diantara kita yang mematuhi ajaran-ajaran di atas pasti menjadi INSAN yang sampurna atau hampir sampurna. TETAPI malangnya ramai diantara kita yang BERPALING - natijahnya kita orang-orang Islam seluruh dunia tidak mampu menjadi IKON apatah lagi untuk memimpin manusia sejagat - malah kita, orang-orang Islam hari ini diserang, dijajah dan diMALUkan dengan tuduhan-tuduhan yang paling keji dan hina...

4
HEMPEDU

the folowing copy of an article written by spanish writer and published in a spanish newspaper on jan 15,2008

* all european life died in auschwitz by sebastian vilar rodriges

i walked down the street in barcelona, and suddenly discovered a terrible truth - europe died in auschwitz.. we killed six million jews and replaced them with 20 million muslims. in auschwitz we burned a culture, thought, creativity, talent. we destroyed the choosen people, truly chosen, because they produced great and wonderful people who changed the world.

the contribution of this people is felt in all area of life: science, art, international trade, and above all as the conscience of the world. these are the people we burned.

and under the pretence of tolerance, and because we wanted to prove to ourselves that we were cured of the disease of racism, we opened our gates to 20 million muslims, who brought us STUPIDITY and IGNORANCE, religious extremism and lack of tolerance, CRIME and POVERTY, due to UNWILLINGNESS TO WORK and support their families with pride

they have blown up our trains and turned our spanish cities into the third world, drowning in fifth and crime.

5
RENUNGAN

*knowledge is power by dr farrukh saleem
dr farrukh saleem is the pakistani executive director of the center for research and security studies, a think tank established in 2007.

why are muslims so powerless?

there are an estimated 1,476,233,470 muslims on the face of the planet : one billion in asia, 400 million in africa 44 million in europe and 6 million in the americas

ever wondered why muslims are so POWERLESS?

there are 57 member-countries of the organisation of islamic conference ( OIC ), and all of them put together have around 500 universities ; one university for every three million muslims. the united states has 5,758 and india has 8,407.

as per data collected by the UNDP, literacy in the christian world stands at nearly 90 percent and 15 christian majority states have a literacy rate of 100 per cent.
a muslim majority state, as a sharp contrast, has an average literacy rate around 40 per cent and there is no muslims majority state with a literacy rate of 100 per cent.
some 98 per cent of the 'literates' in the christian world had completed primary school , while less 50 per cent the 'literates' in the muslim world did the same.
around 40 per cent of the 'literates' in the christian world attended university while no more than two per cent of the 'literates' in the muslim world did the same'

muslim-majority countries have 230 scientists per one million muslims. the US has 4,000 scientists per million and japan has 5,000 per million.
furthermore, the muslim world spends 0.2 per cent of GDP on research and development, while the christian world spends around five per cent of its GDP.

Conclusion : the muslim world lacks the capacity to produce knowledge!

daily newspapers per 1000 people and number of book titles per million are two indicators of whether knowledge is being diffused in a society.
in pakistan, there are 23 daily newspaper per 1000 pakistanis while the same ratio in SINGAPORE is 360. in the UK 2000 while in egypt is 20.

conclusion: the muslim world is failing to diffuse knowledge

export of high technology products as percentage of total export are important indicator of knowledge application.
Pakistan's export of high technology product as a percentage of total exports stands at one per cent.
saudi arabia is 0.3 per cent
kuwait, morocco and algeria are all at 0.3 per cent
SINGAPORE is at 58 per cent.

conclusion: the muslim world is failing to apply knowledge

why are muslims powerless?
- because we aren't producing knowledge
- because we aren't diffusing knowledge
- because we aren't applying knowledge

and the future belongs to knowledge-based societies.

interestingly, the combined anual GDP of 57 OIC countries is under $2 trillion
america, just by herself, produced goods and services worth $12 trillion.
china $ 8 trillion
japan $3.8 trillion
germany $ 2.4 trillion
arab saudi, UAE, kuwait and qatar $500 billion
spain alone worth over $1 trillion
poland $489 billion
THAILAND $545 billion

( muslim GDP as a percentage of world GDP is fast declining )

6
BIASAN

*the new language of revolution by marina mahathir

previously we knew of only two kinds of arabs. one was the fantastically wealthy arab oil sheikh who goes to harrods in london and buys up everything without bothering with the price tags.the cartoon stereotype is of the arab sheikh in his white jubah and red and white headress,being chauffeured in his sleek limousine accompanied by his four wives. over here, as always, we looked on his wealth as somehow god-given and we bow and scrape as they threw us a few coins here and there. that, we thought, is what we want to be because after all they are arab, they guard the HOLY Cities and surely it must be all blessed by God.

the other stereotype is of the very holy arab, intoning away on all the evils of the world, all of which seem to emanate from the west. these men ( for they are almost always men ) in their long beards we worship because they seem holy and they seem to do the 'right' things, beginning with putting women under covers, and they must surely be guaranteed a place in heaven. oh we all must strive to be like them! and we shall start by emulating their clothing!

my, how thing have changed! now we know that the oil sheikhs keep most of their people living at under USD2 a day while they build palaces for themselves and their families. we know that when they take over the leadership of their countries, they often do away with elections and stay for decades ( ben ali of tunisia, 23 years; mubarak of egypt, 30 years; gaddafi of libya, 42 years; bauteflika of algeria, 23 years; saleh of yemen, 32 years ), during which time they enriched themselves while their people starved.

we are also now learning that to stay in power, these dictators can be viciously BRUTAL...

7.
RENTAK SAMA DI MANA-MANA

- agama dijadikan bahan polimik politik
- salahguna kuasa executive dan kemudahan komunikasi
- mengekploitasi minda rakyat
- program dan projek flip-flop berkala
- rasuah
- ugut
- halalkan aktiviti-aktiviti KUFUR
- fitnah melampau
- 80% masa habis untuk main politik

FIKIRKAN LAH

- jatidiri
- amanah
- jujur
- ikhlas

8
KEMBALI

Manusia telah diciptakan oleh Allah SWT sebagai makhluk yang sampurna sebagaimana firman Nya yang bermaksud :
" Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya) "

- surah Al-Tin 95 : ayat 4

sesuai dengan konsep penciptaannya yang sampurna, Allah telah menganugerahkan kepada manusia akal fikiran untuk berfikir dan membezakan antara yang hak dan bathil. Allah juga telah melantik seorang pemimpin dikalangan manusia untuk memimpin manusia ke arah jalan kebenaran iaitu jalan yang membawa keselamatan di dunia dan di akhirat.

melalui pimpinan wahyu Ilahi dan utusan Nya, Allah SWT telah mengingatkan kepada manusia bahawa hakikat penciptaan mereka bukanlah sia-sia, tetapi ada tugas dan tanggungjawab yang harus dipikul. oleh kerana itu pihak yang mengingkari dan menidakkan peranan mereka sebagai khalifatullah dengan melakukan pelbagai kemungkaran dan KEKUFURAN akan dilaknat dan disiksa oleh Allah SWT di akhirat kelak.

- dr. abdurrahman abdul khaliq


cinta yang terhumban

tertusuk duri dalam hati
itu yang kau tinggalkan
setelah jauh berjalan jatuh
akhirnya aku yang tersungkur
sesuatu yang didatangkan
tak pernah berkekalan
rasakan diri bagai bermimpi
tersedar pagi hari
engkau telah pergi
siang makin tua, malam makin hiba
surat-surat cinta ku ulang membaca
selendang putihmu dalam genggamanku
lambang kesucian CINTA YANG TERHUMBAN
bara yang ku genggam di tangan
perit makan di dalam
yang dikatakan KEMANUSIAAN
terhapus oleh KEBENDAAN
mengapa ada pertemuan, jalinan kemesraan
di saat aku mengharapkan
sanggup kau memutuskan sebuah ikatan


lirik : habsah hasan
nyanyian : syed sobrie
edaran : life rekod

rujukan :

1. prof dr. ahmad shalaby, perbandingan agama: Agama Islam
2. dr. abdurrahman abdul khaliq , wajah-wajah kekufuran
* 3. sebastian vilar rodriges, all european life died in auschwitz
* 4. dr. farrukh saleem, knowledge is power
* 5. marina mahathir, the new language of revolution

(* untuk lihat artikel penuh sila klik bbLLubblOgg b... dalam kolum blog list sebelah )










No comments: