Tuesday, April 10, 2012

dairi ++ : perlukah aku cakap besar?

tepat pukul 2.30 petang tanggal 17.07.2001 aku melangkah masuk ke dewan hotel seri malaysia dengan membawa satu misi yang besar... di dewan makan sebentar tadi urusetia bagitau ramai peserta yang tidak tersenarai mohon disaat-saat akhir, itu pun sebab aku terlibat - kah, kah, kah- mungkin sebab kehenseman aku atau celoteh-celoteh aku- ada aku kisah - yang pasti mereka akan bersama aku sehingga pukul 10.30 malam ini atau mungkin lebih. tak apa, aku ke sini bukan sebagai pensyarah atau pun penceramah, tak risau, tak lah sampai berbuih mulut ini - aku cuma sebagai PEMUDAHCARA - cari je button yang sesuai - berbunyilah mereka. tak rugi pun , yang pasti aku dapat elaun 4 jam dan elaun perjalanan lebih 200 km...  

macam biasa fomalitinya, aku pun kenalkan diri, walau pun aku tau, muka-muka manis di depanku ini dah seringkali bertemu, yang terakhir awal tahun ini dalam satu kursus motivasi - aku salin semula slaid aku itu dalam entri yang lepas - thinking teacher or feeling teacher

maka aku kliklah power point aku, melayang-layang dari kiri dan kanan penuh warna-warni, latarbelakang yang indah dan diiringi dengan irama muzik yang sentimental menusuk kalbu...

KONSEP DAN PROSES PERANCANGAN

jari aku terus tekan tetikus itu

a. maksud

    rancang   -   diatur, difikir masak-masak, direncana lebih dahulu
    projek      -   rancangan kerja atau aktiviti-aktiviti pembangunan yang sedang / akan dijalankan
    program  -   rancangan yang menentukan dasar-dasar yang akan  dijalankan
                         ( kamus dewan, 1998 )

dan aku tunjuklah yang aku pakar bahasa, pakar?

sebelum nota kursus ni dicetak, aku hulur pada kawan yang master dalam bidang itu. aku masih ingat lagi kata-katanya, " apa ni wak, Bahasa Melayu kuno! aku bawak baliklah, esok pagi aku bagi wak"

b. takrif

    1. david ewing, 1964
        suatu usaha untuk mewujudkan sesuatu yang tidak wujud

    2. anthony, 1965
        membuat keputusan apa yang hendak dilakukan ( deciding what to do )

    3. gary desseler, 1977
        kaedah-kaedah yang terperinci yang diatur terlebih dahulu sebelum membuat sesuatu

    4. neil gilbert dan harry specht, 1977
        satu usaha secara sedar bagi menyelesaikan masalah dan mengawal aliran/ rentetan 
        peristiwa masa depan dengan cara ramalan ( foresight ) pemikiran sistematik, penyiasatan
        , dan mengambilkira kecondongan nilai ( value reference ) semasa memilih diantara
        berbagai altenatif garisan untuk bertindak

    5. yehezkel dror, 1967
        satu proses bagi menyediakan satu set keputusan untuk bertindak pada masa hadapan 
        yang bertujuan bagi mencapai matlamat dengan cara-cara optimum
        - apa yang hendak dibuat
        - siapa yang jadi pelaksana
        - bila dilaksana
        - di mana
        - jenis apa
        - bagaimana melaksana
        - berapa kos pembiayaan

mudah je jari jemari aku menekan tetikus itu walhal selama lebih tiga bulan ini aku terpaksa selongkar buku-buku di perpustakaan awam, tokoh-tokoh buku terkenal di ibu kota, dan juga panjat IAB di genting. kesian aku! cuma aku mau apa yang aku sampaikan ini satu perkara baru, kalau ada di antara peserta pernah ikuti tajuk ini di mana-mana, aku pasti cara penyampaian dan kandungan berlainan - ini adalah versi aku -

dan layar putih pun bertukar wajah...

c. konsep

    1. perancangan adalah satu proses
        satu aktiviti berterusan dalam suatu unit dan memerlukan sejumlah input, resos/sumber
        dan tenaga agar dapat kekal terus
        sekiranya gagal atau mencapai cuma sebahagian matlamat yang diingini, rancangan
        perlu dirombak atau matlamatnya diubahsuai dan proses perancangan dijalankan semula

   2. menyediakan satu set keputusan
       seorang perancang atau satu kumpulan perancang perlu sentiasa membuat keputusan
       perancangan memerlukan keputusan-keputusan atau satu set keputusan yang dibuat itu
       mempunyai hubungkait di antara satu sama lain, dan tersusun dalam satu rangkaian atau
       turutan ( sequence ) yang bersiri 

   3. untuk bertindak pada masa hadapan
       keputusan-keputusan yang dibuat mengenai satu siri tindakan yang perlu dilaksanakan oleh
       seseorang /kumpulan dengan menggunakan sumber seperti wang,masa, tenaga, manusia,
       mesen, bahan-bahan, dan sebagainya
       keputusan-keputusan yang dibuat merupakan persiapan yang rasional/wajar bagi 
       melaksanakan tindakan kerja dalam satu jangka masa panjang (time frame) pada masa
       akan datang
       oleh kerana jangka masa terlibat adalah pada masa hadapan , keputusan hanyalah 
       berbentuk ramalan atau unjuran wajar berdasarkan keadaan masa kini dan pengalaman
       lalu
       ciri penting perancangan ialah melibatkan masa depan yang serba mungkin dan tiada
       kepastian. seseorang perancang mesti dapat menelah suatu senario dengan jelas dan
       setepat mungkin untuk menyesuaikan tindakan yang dirancang.pada asasnya perancangan
       itu berorientasikan ' tindakan ' dan ' masa depan'

   4. mencapai beberapa matlamat dengan cara optimum
       seorang perancang perlu mempunyai matlamat untuk menyusun tindakan-tindakannya
       menuju ke arah mencapai matlamat itu. matlamat perlu jelas dan tepat supaya ia boleh
       menjadi panduan bagi memberi arah kepada tindakan-tindakan yang terancang. lazimnya 
       matlamat yang bersifat umum diterjemah menjadi objektif-objektif operasi perancangan
       yang jitu/tepat dan dapat diukur
       ciri asas perancangan ialah usaha untuk menemukan 'hasil' (output) atau matlamat /
       objektif dengan 'proses' atau cara (means) atau tindakan-tindakan yang bertujuan
       merealisasikan matlamat/objektif itu 
       perancangan menjanjikan cara-cara optimum digunakan bagi merealisasikan matlamat/
       objektif yang diingini
       pemikiran dan usaha yang banyak perlu dicurah bagi meneroka berbagai jalan atau cara
       dan seterusnya memilih satu cara atau jalan yang paling sesuai dan wajar ( dengan
       mengguna/mengolah sumber - masa, tenaga, manusia, mesen, bahan, ruang dan sebagai
       nya secara  ekonomis dan optimum) untuk dilaksana bagi mencapai tujuan atau objektif
       rancangan

d. unsur-unsur perancangan
       - satu proses berlanjutan
       - satu rangkaian tindakan yang disusun mengikut turutan yang bersiri
       - berorientasikan masa depan
       - berorientasikan pencapaian matlamat/objektif
       - menggunakan cara-cara optimum bagi mencapai matlamat yang diingini dengan 
         membuat pilihan antara berbagai-bagai strategi yang ada 

aku penuh sedar bahawa peserta-peserta ini agak keletihan - dah 3 hari 3 malam berkampung di sini, rindu anak-anak, rindu suami, rindu isteri - aku tak mau tambah deritanya lagi. aku mau mereka santai, berbincang, provoke, usik sana, usik sini agar suasana dewan ini penuh ceria. begitu juga aku tak mau mereka sibuk salin apa yang tertera di layar putih - lagi pun tak ada yang nak disalin... aku cuma terterakan tulisan-tulisan berwarna merah hati dalam entri ini. yang banyak-banyak itu aku tulis dalam nota kursus yang dibekalkan masa mendaftar 3 hari lepas.

aku tak mau bincang perkara besar-besar dan aku juga tak mau cakap besar-besar...
  • rmk
  • deb
  • bumi hijau yang sampai kini kita masih makan CILI SIAM
  • pati dan salahguna pas lawatan yang sering keluar di dada akhbar - realitinya mana mungkin kita usir SIANGSA EMAS INI - bulu emas, telur emas malah najisnya pun emas!
dari awal tadi setiap slaidku bertukar aku hanya bercakap atau kemukakan soalan- soalan untuk dibincang perkara-perkara kecil yang mungkin terlepas pandang atau sengaja tak mau pandang mengenai sikap, tugas, pengalaman dan persekitaran sekolah sahaja. sengaja aku susun sebagai bayangan/clue untuk memudahkan perbicangan dalam slot seterusnya


sudah 45 minit berlalu, aku perlu SEDUT udara bersih di luar dewan - macam biasa sebelum aku keluar aku edar nota dan pastinya aku mau mereka baca


maka aku klik tetikus itu...


berdasarkan pemahaman anda mengenai teks (lampiran 1), nyatakan dalam satu perkataan, satu ayat dan satu perenggan satu situasi yang sangat menyentuh hati anda ( 5 minit )
( soalan berbentuk kemahiran berfikir)


lampiran 1
presentation skills
  • in writing       - essays,research reports, exams
  • visually          - in charts, diagrams, etc
  • verbally         - in talks, tutorial presentations, etc
  • multi- media presentations
1. clarify where you are going and what you need to know
2. locate sourses and find information in resourses
3. use the information - analyse and interpret it
4. record and organize what you need to remember

can i show what i know?
  • who am i doing for ?, who is the audience?
  • what do i want to do:
       - persuade them
       - amuse them
       - entertain them
       - shock them
       - convince them
       - show them two sides of the question
       - my idea on the question
  • what am i trying to say, have i got clear message?
  • can i list the main points i am trying to make?
  • have i got the information i need to support each point?
the main problems :       
  • TRYING TO DO TOO MUCH
  • TRYING TO SAY TOO MUCH
  • HAVING MUDDLED, FUZZY MESSAGE WHICH DONT SAY WHAT THEY MEAN CLEARLY     
  so:
  • write down your main points on your planning sheets
  • write down your sub-points
  • asemble your data/evidence/examples to support these points/arguments/hypotheses/ sub-points
  • check your list of question to see whether you have answered what you worked out that you would need to know
then: 
  • STRUCTURE IT
  • SIMPLIFY IT    
( petikan dari gwen gawith, power learning: a guide to success, 1991)

( feedback pillihan)
  • gementar  ( bercakap di khalayak ramai tanpa persediaan)

  • terlalu lama saya menyiapkan tesis ini   (kurang latihan menguasai kemahiran mencari dan memproses maklumat)

  • kegairahan YB menyampuk, merapu,mencerca tanpa menyumbang penambahbaikan isu yang dibahas hanya menunjukkan KEDANGKALAN pemikiran sendiri, merendahkan martabat dan kemuliaan Dewan   (kekurangan maklumat dan kurang peka terhadap persekitaraan) 



e. proses perancangan


                                                             
carta kitaran

  1. membina sistem maklumat
  2. menyatakan maklumat
  3. menentukan keperluan
  4. mengenalpasti sumber dan keperluan
  5. menggubal objektif
  6. menetapkan keutamaan
  7. mengatur strategi
  8. melaksana tindakan
  9. menilai dan membuat perubahan
     huraian:
  1. sistem maklumat
  • pengumpulan data
  • pengorganisasian data
  • pengelolaan data
  • penyimpanan data
  • pelaporan data
  • menambah maklumat baru
    2. matlamat
  • memberi arah dan panduan
  • mesti jelas
  • bersifat luas dan umum tetapi tidak kabur
    3. keperluan
  • mengenalpasti keperluan dengan membandingkan status keadaan masakini dengan status yang diingini
  • keperluan adalah jurang di antara keadaan sedia ada dengan keadaan seharusnya
  • keperluan adalah konsep yang konkrit dan boleh diukur
  • matlamat perancangan boleh menentukan sama ada kuantiti atau kualiti sesuatu projek itu perlu ditingkatkan
  • setelah matlamat digubal, keperluan-keperluan dikenalpasti akan kelihatan jelas segala sumber yang diperlu ada dan juga kekang-kekangannya
  • berdasarkan kepada taksiran keperluan dan kekangan tadi barulah digubal objektif rancangan
    4. objektif
  • perlu bersifat spesifik, boleh diukur, boleh dicapai dan mempunyai keistimewaan
  • boleh timbul dari idea persaorangan atau kumpulan dengan kaedah brainstorming
    5. penilaian
  • penilaian sumatif berdasarkan data
  • penilaian formatif berpandukan proses dari aktiviti/tindakan/program berjalan seperti dirancang

perbincangan
berdasarkan carta kitaran di layar putih, aku cuba cungkil pemahaman peserta mengenai proses perancangan sambil mendapatkan input sebanyak mungkin...

aktiviti i
matlamat  : teman hidup siti vs adibah
(feedback)
  • tetapkan keutamaan
  • proses
  • strategi:
           - guna bomoh siam
  • kekangan:
            -  siti        - tak cukup bajet
            -  abibah - boleh ke absorber kancil aku  tukar absorber lori...
  • tindakan   
            - cari pasangan sesuai saja


aktiviti ii
matlamat : salahlaku sifar
(feedback)
  • kenalpasti masalah
  • tubuh jawatankuasa
  • kos
  • susun aktiviti
  • gabungjalin dengan mata pelajaran sesuai
  • tindakan pro-aktif
          - pemantauan sepanjang masa
          - jangan tunggu ada mangsa
          - tunggu ada aduan dari mangsa / kawan-kawan mangsa- ibubapa mangsa


aktiviti iii
matlamat : bina 3 pondok bacaan dan kolam ikan
(feedback)
  • kenalpasti kawasan
  • tubuh jawatankuasa
  • kenalpasti tenaga pelaksana
  • kos
          - bahan seperti kayu, simen, pasir dll
          - sewa mesen
          - upah tenaga kerja
          - pokok hiasan
          - ikan dan makanan
          - maintenance
  • jangka masa siap
  • penjagaan
          - kerosakan
          - kebersihan
  • gabungjalin dengan mata pelajaran sesuai
aktiviti iv
matlamat : bolasepak elit - johan daerah dalam masa 3 tahun
(feedback)
  • tubuh jawatankuasa
  • kenalpasti jurulatih
  • kesempurnaan padang
  • kos
          -  bola
          - tiang gol
          - jaring
          - jersi
          - kasut bola
          - alatan latihan seperti kon
          - makanan tambahan jika perlu
  • masa latihan
  • aktiviti latihan
  • mohon tiada subjek periksa di ajar antara 745 -8.15
  • gagal, - ubah strategi baru
aktiviti v
matlamat : memperkasa Bahasa Inggeris
(feedback)
  • tubuh jawatankuasa
  • inhouse training
  • bimbingan berterusan guru bukan opsyen dan guru sementara
  • rancang aktiviti
  • kos
  • kekangan utama
         - kekurangan guru B.Inggeris   
           ( sejak tahun 60an, 70an,80an, 90an hingga hari ini 17.07.2001)




masa dah melewati pukul 4.30 petang - waktu untuk rehat-rehatkan badan - aku bekalkan kerja kursus untuk aktiviti malam ini sebelum dewan ini lengang... manalah tau kok ada yang rajin belek-belek kertas tugasan itu...


kerja kursus


Mr. D. and the Public Health Campaign


Mr. D. is head of the Department of Health in a mid-size country in Africa. he has been charged by the Minister of Health to develop and implement a plan to control the spread of a life-threatening water-borne disease that is endemic in three regions of the country. The plan must contain a budget, communication strategies to be used, education strategy and treatment strategy. Funds available are very limited and he will have to built a case for supplementary support from other funding agencies.

the first region is the home of the Minister and primary sourse of his political power. it is estimated that 30 percent of the 60.000 residents of this region are depending on unsafe water sourses. The infection rate is about 15 percent of the persons using these sourse.

In the second region it is estimated that 45 percent of the 40.000 residents are depending on unsafe water sourses. Doctor's require more funds to perform tests to verify the exact percentage. The Minister's primary opposition is from these area. The third region has estimated 65 percent of it's population on unsafe water sourses.

All three of the areas have major urban and rural population and safe water access problem for both. Two wells in rural areas of the third region have sacred significance for certain group and they resist to use these ang install hand pump to reduce contamination. Further, in second region, there is wide doubt that water which appears clear can be harmful.

Nationwide, the average family size is eight.  Education level are low and the illiteracy rate is high. There is only limited use of relatively new government regional health clinics. Traditional healers are very highly respected and widely consulted.

     1. what are the:
         a. Political factors
         b. Environmental factors
         c. Cultural factors
         d. Geographic factors
         e. Resourse Factors
         f.  Personal Factors, and
         g. Other factors if any

         if any, that need to be considered in developing this plan

      2. What steps, and in what order would you take them to establish an effective campaign
          to improve this health situation?
          ( disalin dari buku Project Management and Evaluation Seminar )


aku bukan nak nilai hasil sahaja - tumpuan aku pada proses dan kaedah diguna oleh peserta dalam gerakerja kumpulan ini:
  • kemahiran mencari maklumat
  • kemahiran berfikir
  • kaedah sumbang-saran ( brainstorming)
  • kaedah lakaran-minda ( mind-mapping)
  • kaedah soalan 1H 5W
  • lain-lain kaedah yang diguna
  • cara pembentangan
apa yang aku harapkan semoga kaedah-kaedah pengajaran dan pembelajaran ini diaplikasi semaksima mungkin di dalam bilik darjah untuk memudahkan murid memahami isi pelajaran atau mungkin untuk menjayakan sesuatu projek., disamping memupuk nilai-nilai murni, jujur, ikhlas, rajin, menghasilkan tugasan cemerlang dan mempunyai keyakinan diri yang tinggi. sedia maklum keupayaan mental dan kesediaan belajar murid berbeza-beza. seorang guru harus bijak merancang dan menyediakan satu set belajar yang compact, jitu, menyeluruh dan menarik sebelum kaki melangkah masuk ke dalam bilik darjah. semoga bedekannya tepat, kenal sasaran dan guna peluru yang betul BUKAN pembedek yang gemar guna senapang patah, kuat dan nyaring bunyi tapi hanya pandai guna peluru PENABUR...










RUJUKAN :


1. Dror, Y., The planning process. Chicago : Markham Publishing Co, 1967


2. June M.L.Poon., Pengurusan sumber manusia. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, 1994


3, Chek Mat., Pengurusan berkualiti dalam perkhidmatan. Kuala Lumpur : Utusan Publication and Distributor   Sdn.Bhd.,1996


4. Dairi persendirian



























1 comment:

Khairul Azmi Bajuri said...

Salam,
Terima kasih utk info.
https://www.facebook.com/k.azmibajuri
k.azmibajuri@gmail.com