Sunday, May 6, 2012

Kaabah pusat bumi...


dari fail saudara Syeragh



Ka'abah adalah bahasa Al-Qur'an dari perkataan asalnya ka'bu bermaksud 'mata kaki'  atau tempat kaki berputar dan bergerak untuk melangkah.  menekala istilah ka'bain  bermaksud 'dua mata kaki' dan istilah ka'abah pula bererti  'mata bumi' atau 'sumbu bumi' atau 'kutub putaran utara bumi'




neil armstrong telah membuktikan bahawa Kota Mekah adalah pusat planet bumi dan fakta ini telah dikaji secara ilmiah. ketika neil armstrong mengambil gambar planet bumi dia berkata, " planet bumi ternyata tergantung di suatu kawasan yang sangat gelap, siapa yang menggantungnya?"

para astronaut menemui planet bumi mengeluarkan radiasi yang kuat dan bersifat infiniti ( tiada penghujung ) dan ketika mereka mengambil gambar planet marikh pun radiasi dari planet bumi ini masih berlanjutan terus. setelah menjalankan berbagai ujikaji, para pengkaji tersebut merumuskan bahawa radiasi yang kuat dan bersifat infiniti itu berpusat di Kota Mekah dan tepatnya berasal dari Ka'abah. ( malangnya selang beberapa hari kenyataan dan bukti ini telah terpadam dari laman sesawang asal )

para cendikiawan Islam mempercayai bahawa radiasi ini memiliki karektristik dan menghubungkan antara Kaabah di planet bumi dengan Kaabah di alam akhirat.



setelah menjalankan beberapa kajian ilmiah selama dua tahun PROFESSOR HUSSAIN KAMEL merumuskan satu penemuan yang sangat-sangat menggemparkan bahawa - MEKAH ADALAH PUSAT BUMI. pada mulanya beliau meneliti satu kaedah untuk menentukan arah kiblat kota -kota besar dunia.untuk tujuan ini, beliau menarik garis-garis pada peta dan mengamati dengan seksama posisi ketujuh-tujuh benua terhadap Mekah dan jarak masing-masing. beliau mula menggambarkan garis-garis sejajar bagi menentukan kedudukan garis bujur dan garis lintang. dengan bantuan komputer beliau menentukan jarak-jarak yang tepat dan variasi-variasi berbeza. beliau menggambarkan satu lingkaran dengan Mekah sebagai titik pusatnya dan garis luar lingkaran adalah benua-benua, dan pada waktu yang sama, ia bergerak bersamaan dengan keliling luar benua-benua tersebut...



gambar-gambar satelit yang muncul kemudian sekitar tahun 90an menemukan hasil yang sama. kajian lebih lanjut mengarah kepada topografi lapisan-lapisan bumi dan geografi waktu dataran (kerak bumi ) itu tercipta.

Lapisan-lapisan bumi terbentuk mengambil masa yang panjang, bergerak secara teratur dan sejajar di sekitar benua Arab. lapisan-lapisan bumi ini terus menerus memusat ke arah yang sama seolah-olah menuju ke Mekah.


kajian ilmiah ini dilaksanakan untuk tujuan berbeza, bukan bermaksud untuk membuktikan bahawa Mekah adalah pusat bumi, bagaimana pun hasil kajian ini telah banyak diterbitkan di dalam majalah - majalah sains di barat.

" Demikianlah Kami wahyukan kepada kamu Al-Qur'an dalam Bahasa Arab supaya kamu memberi peringatan kepada Ummul Qura ( penduduk Mekah ) dan penduduk negeri-negeri sekelilingnya..."
-Asy-Syura 25:7

perkataan 'Ummul Qura' bererti induk kepada kota-kota lain, dan perkataan 'Ummu' bererti ibu. ibu mempunyai erti yang sangat penting dalam masyarakat Islam


berdasarkan pertimbangan yang seksama bahawa Mekah berada di tengah-tengah bumi mengikut kajian-kajian ilmiah dan dikuatkan lagi dengan gambar-gambar geologi dari satelit, bahawa benar-benar diyakini Kota Suci Mekah berada di pusat bumi, bukan greenwich yang seharusnya dijadikan rujukan waktu dunia.

" Hai golongan jin dan manusia, jika kamu sanggup menembusi ( melintasi ) penjuru langit dan bumi, maka lintasilah, kamu tidak dapat menembusinya melainkan dengan kekuatan "
- Ar- Rahman 27:33

dari fakta-fakta di atas dan daripada beberapa hadis dapat difahami bahawa diameter lapisan-lapisan langit itu terletak di atas diameter bumi ( tujuh lapisan bumi ). Jika Mekah berada di tengah-tengah bumi, bererti bahawa Mekah juga berada di tengah-tengah lapisan langit. ada juga hadis yang menyatakan bahawa Masjidil-Haram, tempat Ka'abah berada itu ada di tengah-tengah tujuh lapisan langit dan tujuh lapisan bumi...




ps,
artikel 'Kaabah' ini diambil dari sebuah laman-web dari Indonesia. mengikut kata penulisnya semua evidence yang berkaitan telah terpadam atau sengaja dipadam dari laman asal, bagi teman-teman dari Indonesia sila rujuk Majalah al-Arabiyyah, edisi 237, ogos 1978


No comments: